El eco de las luciérnagas es un proyecto de investigación y creación que se originó en el contexto de la pandemia y toma como inspiración “La supervivencia de las Luciérnagas” de Georges Didi-Huberman para volcar la mirada hacia nuestros cuerpos, imaginando posibles modos de tejer y ampliar los lazos sociales, reflexionando sobre la potencia de las pequeñas comunidades y sobre la manera en la que nos estamos relacionando con el medio ambiente. El confinamiento, el distanciamiento social de los cuerpos y la limitación de nuestros espacios de encuentro volvió significativa la capacidad humana de supervivencia afectiva, social, psicológica, existencial y también económica. ¿Podemos generar espacios de supervivencia a través del arte que nos posibiliten (re) pensar nuestro presente?.
Las luciérnagas son una comunidad luminosa en peligro de extinción que a pesar del deterioro del hábitat, el uso de pesticidas y la contaminación lumínica siguen danzando de forma vibrante en el corazón de la noche, entretejiendo relaciones a modo de resistencia. La metáfora de las luciérnagas remite tanto a la fragilidad humana como al potencial político y la capacidad de supervivencia. ¿Cómo desarrollar hoy en día la capacidad para imaginar luciérnagas? ¿Cómo diseñar estrategias de resistencia en medio de la actual crisis ambiental y del modelo de crecimiento económico?
El proyecto nace del deseo de escapar de la luminosidad fraudulenta en la que estamos inmersos para adentrarnos en la oscuridad del bosque, buscar luciérnagas y ponerlas a danzar en diálogo con otros cuerpos. Retomamos las preguntas planteadas por Spinoza y Deleuze: ¿Qué es lo que puede un cuerpo? ¿De qué afectos somos capaces? Los poderes establecidos tienen interés en comunicarnos afectos tristes con el objetivo de disminuir nuestra potencia de obrar. Por ello necesitamos salir de los lugares habituales y descubrir espacios intersticiales, intermitentes, de las posibilidades y los resplandores pasajeros que permitan aumentar nuestra capacidad de actuación y afectarnos de alegría. Pasolini señalaba que el arte y la poesía valen también como resplandores eróticos, alegres e inventivos. Creemos que las luciérnagas han desaparecido en la medida en que nosotros hemos renunciado a imaginarlas. Las luciérnagas han formado sus pequeñas comunidades luminosas en otras partes, son supervivientes.
El proyecto se desarrolla en dos modalidades diferentes: Perfomance/Site specific y workshop.
ENGLISH
THE ECHO OF THE FIREFLIES
The time has empitied us of glow. But the darkness is still populated with fireflies "Gioconda Belli.
In our current context, confinement, social distancing, and the limitation of our meeting spaces has made very significant the human capacity for affective, social, psychological, existential and also economic survival despite of the fierce pandemic illumination. Can we generate spaces for survival through art that enable us to (re) think about our present?
The project takes as reference and inspiration from the book "The survival of the Fireflies" by Georges Didi-Huberman to turn our gaze towards our bodies in the present, towards the ways of weaving and expanding the social ties that sustain us and that become more visible in moments of great fragility.
The fireflies are a luminous community in danger of extinction that despite the deterioration of the habitat and the light pollution continue to dance in a vibrant way in the heart of the night, weaving relationships by way of resistance. The fireflies metaphor refers both to human fragility and to political potential, the capacity for survival and resilience. How to develop today the ability to discover fireflies in the environment of the pandemic?
What senses can we activate to perceive its light signals? The project was born from the desire to turn off the spectacular lights of the reflectors to enter the darkness of the forest and explore our small interior fireflies, putting them to dance in dialogue with other bodies.
We return to the questions posed by Spinoza and Deleuze: What can a body do? What affections are we capable of?
The established powers have an interest in communicating sad affections to us in order to weakening our power to act. For them we decided to leave the usual places to go in search of fireflies, generating spaces for collective meeting and exchange through art that allow us to increase our capacity for action and affect ourselves with joy.
Pasolini pointed out that art and poetry are also valid as erotic, joyful and inventive radiations. We believe that fireflies have disappeared to the extent that we have given up imagining them. Fireflies have formed their beautiful little luminous communities elsewhere, they are survivors.
Las luciérnagas son una comunidad luminosa en peligro de extinción que a pesar del deterioro del hábitat, el uso de pesticidas y la contaminación lumínica siguen danzando de forma vibrante en el corazón de la noche, entretejiendo relaciones a modo de resistencia. La metáfora de las luciérnagas remite tanto a la fragilidad humana como al potencial político y la capacidad de supervivencia. ¿Cómo desarrollar hoy en día la capacidad para imaginar luciérnagas? ¿Cómo diseñar estrategias de resistencia en medio de la actual crisis ambiental y del modelo de crecimiento económico?
El proyecto nace del deseo de escapar de la luminosidad fraudulenta en la que estamos inmersos para adentrarnos en la oscuridad del bosque, buscar luciérnagas y ponerlas a danzar en diálogo con otros cuerpos. Retomamos las preguntas planteadas por Spinoza y Deleuze: ¿Qué es lo que puede un cuerpo? ¿De qué afectos somos capaces? Los poderes establecidos tienen interés en comunicarnos afectos tristes con el objetivo de disminuir nuestra potencia de obrar. Por ello necesitamos salir de los lugares habituales y descubrir espacios intersticiales, intermitentes, de las posibilidades y los resplandores pasajeros que permitan aumentar nuestra capacidad de actuación y afectarnos de alegría. Pasolini señalaba que el arte y la poesía valen también como resplandores eróticos, alegres e inventivos. Creemos que las luciérnagas han desaparecido en la medida en que nosotros hemos renunciado a imaginarlas. Las luciérnagas han formado sus pequeñas comunidades luminosas en otras partes, son supervivientes.
El proyecto se desarrolla en dos modalidades diferentes: Perfomance/Site specific y workshop.
ENGLISH
THE ECHO OF THE FIREFLIES
The time has empitied us of glow. But the darkness is still populated with fireflies "Gioconda Belli.
In our current context, confinement, social distancing, and the limitation of our meeting spaces has made very significant the human capacity for affective, social, psychological, existential and also economic survival despite of the fierce pandemic illumination. Can we generate spaces for survival through art that enable us to (re) think about our present?
The project takes as reference and inspiration from the book "The survival of the Fireflies" by Georges Didi-Huberman to turn our gaze towards our bodies in the present, towards the ways of weaving and expanding the social ties that sustain us and that become more visible in moments of great fragility.
The fireflies are a luminous community in danger of extinction that despite the deterioration of the habitat and the light pollution continue to dance in a vibrant way in the heart of the night, weaving relationships by way of resistance. The fireflies metaphor refers both to human fragility and to political potential, the capacity for survival and resilience. How to develop today the ability to discover fireflies in the environment of the pandemic?
What senses can we activate to perceive its light signals? The project was born from the desire to turn off the spectacular lights of the reflectors to enter the darkness of the forest and explore our small interior fireflies, putting them to dance in dialogue with other bodies.
We return to the questions posed by Spinoza and Deleuze: What can a body do? What affections are we capable of?
The established powers have an interest in communicating sad affections to us in order to weakening our power to act. For them we decided to leave the usual places to go in search of fireflies, generating spaces for collective meeting and exchange through art that allow us to increase our capacity for action and affect ourselves with joy.
Pasolini pointed out that art and poetry are also valid as erotic, joyful and inventive radiations. We believe that fireflies have disappeared to the extent that we have given up imagining them. Fireflies have formed their beautiful little luminous communities elsewhere, they are survivors.